Något nytt under solen

Eftersom uppdateringarna är så sparsmakade följer här ett axplock av vad som hänt senast jag uppdaterade bloggen sist. Den största nyheten denna gång är väl tveklöst att Katla nedkom med en liten tös den 22:a maj. Svartskäck ser hon än så länge ut att vara, och har fått namnet Salka. En tämligen kavat liten tjej som verkar ha ärvt sin mors stabila temperament. Redan från dag ett visade hon att hon minsann är allt annat än blyg och försigkommen.

IMG_2582

Freyja har axlat rollen som storasyster och är mycket mån om att ha koll på Salka. Hon leker försiktigt med henne och Salka verkar tycka att hon ska lära Freyja allt hon kan, snarare än tvärt om. En tuff brud, som sagt.

Katla har förstås varit mamma på heltid nu, men jag planerar att sätta igång hennes inkörning inom kort, igår köpte jag nämligen en rockard. Nu kommer hon förstås inte behöva jobba stenhårt än på ett tag, men det ska bli kul att sätta igång henne lite smått i alla fall.

Aleiga fick nyligen skor på fötterna för första gången i hennes sexåriga liv. En framskoning blev det, och även om hon kanske inte gjorde sig förtjänt av en guldstjärna efter skoningen, så gick det ändå relativt bra så länge hon hölls distraherad. Så klart har jag provkört mitt lilla vrålåk med nya joggingskorna, och Aleiga verkade nöjd. Det är skönt att inte längre behöva fundera på huruvida hon ömmar eller inte.

Midsommarafton firade jag på bästa tänkbara sätt – i stallet så klart. Men det spöregnade och var sådant där typiskt svenskt midsommarväder, så jag ägnade mig åt att pyssla med Aleiga, tvätta hennes svans och fläta den i passande midsommarstuk.

Aleiga tyckte nog jag var urtöntig, men är man prinsessponny så är man. Så det så.

Prinsessponnyn har som synes fått en riktigt mörk sommarpäls, betydligt mörkare än förra året. Jag har ingen aning om varför hon bytt nyans på det här viset, för på alla bilder från hennes uppväxt på Island ser hon väldigt ljus ut, nästan vit, och så var hon alltså ifjol med. Men jag klagar absolut inte, för jag tycker denna något mörkare isabellfärg är urläcker!

IMG_2640

Kommentera

